donderdag 12 februari 2009

Gek door de gemeente

In de uitzending van Zembla over conflicten tussen burgers (ondernemers) en gemeenten, moest ik uiteraard aan mijn eigen onderzoek denken (zie onderzoek van intimidatie naar inspiratie).

In mijn onderzoek gaf ik aan dat de bestaande dominante arbeidscultuur binnen gemeenten, grote gevolgen heeft voor de kwaliteit van het beleid dat wordt geleverd.
Dat zien we bevestigd in deze uitzending van Zembla.

Natuurlijk wordt de verantwoordelijk bestuurder in beeld gebracht.
Maar hoe zit het met ambtenaren?
In een van de cases krijgen we een interne memo van een ambtenaar te zien die iets schrijft van 'krijg ondernemer x gek'.


Natuurlijk moest ik daarbij denken dat ik me niet voor kan stellen dat alle ambtenaren het eens zijn met dit soort gedrag. Maar hoe ervaren ambtenaren deze arbeidscultuur in een gemeente waar dit soort praktijken (kunnen) plaats vinden.
Het kan toch bijna niet anders dan dat er ambtenaren zijn die ook met hun 'innerlijke duurzaamheid' in de knel komen?
Ondernemen zij actie?
Weten zij uberhaubt wel welke instrumenten zij daarvoor hebben (zie mijn onderzoek).

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen.

Je kunt mailen naar succesid@gmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten