maandag 16 februari 2009

wat ik heb gedaan om mobbing aan te vechten



Toen ik mij bewust werd dat ik doelwit was van mobbing, heb ik een bepaalde strategie gevolgd.




Tijdens de voorbereidingen op de uitzending van Zembla werd me duidelijk dat ik een van de weinigen in Nederland ben die een klacht wegens mobbing heeft ingediend en die samen met de werkgever tot een goed afscheid is gekomen.

Maar ook in mijn situatie heeft het jaren geduurd. En het was een hele zware strijd.
En ook nu ben ik met mijn verhaal naar buiten getreden zonder de naam van mijn ex-werkgever te noemen.


Vandaag hebben verschillende mensen mij gebeld naar aanleiding van de Zembla uitzending met de vraag of zij hun verhaal ook in de publiciteit moeten brengen.
Die mensen zitten nog in een werksituatie waarin ze (nog steeds) doelwit zijn van mobbing en mijn advies is:

1) Zoek de beste deskundige steun buiten je werk die er te vinden is, je bent het waard.
2)Treedt niet naar buiten zonder steun van een deskundige en zonder een strategie
3) Zorg voor een goede rechtsbijstand
4) Ga boeken lezen die je helpen om je weer in contact te brengen met een positief zelf beeld: je bent niet wat anderen je over jezelf willen laten geloven doordat ze je systematisch uitsluiten en treiteren. Dat gedrag zegt alleen iets over hen en hun angst.
5) Zorg weer voor jezelf, ga dansen, wandelen, alles waar je plezier aan beleeft dat jij jij bent
6) Houd een dagboek en dossier bij.

Wil je meer weten over mijn ervaringen, dan kun je mijn e-book
'wat ik gedaan heb om mobbing aan te vechten' bestellen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten